Jak przygotować CV grafika? 10 porad dotyczących projektu.

Jak przygotować CV grafika? 10 porad dotyczących projektu.

Niedawno pisałam, jak podejść do swojego CV merytorycznie. Tym razem skupię się na stronie projektowej.

Potraktuj CV poważnie

Poziom prac powinien być do sprawdzenia w portfolio projektanta. CV jest jedynie dokumentem podsumowującym naszą karierę. Może być stworzone schludnie i ciekawie, jednak należy traktować je wciąż jak dokument lub wizytówkę dawaną ważnemu klientowi, czyli… poważnie.

Unikaj “przeładowania” projektu

Czasami może nam się wydawać, że biała kartka z tekstem nie może być ciekawie zaprojektowana. Zamiast wychodzić z założenia, że każdy element musi coś wnosić, graficy często starają się zrobić swoje CV jak najciekawiej. Często wchodzimy w naszą branżową pułapkę – w końcu jak grafik może mieć zwykłe CV, skoro umie tyle efektów, ma tyle pędzli, a na dysku jest tyle ciekawych krojów pisma? Powstają zbiory CV, gdzie autor mówi nam od progu:

“Jeśli jesteś grafikiem to Twoje CV musi być wyjątkowe, jeśli takie nie jest to musisz je odpicować.

po czym następuje parada nieczytelnych i często bardzo chaotycznych prac.

Ja mam osobiście alergię na przesadne przejawy radosnej twórczości i wiem z opinii na forach, że to nie tylko ja. Efekciarskie CV za to często sprawdzają się w małych agencjach, które równie często w swoich ofertach pracy oczekują “umiejętności pracy w stresie” i innych ciekawych cech.

Mówiąc o powadze i nieprzeładowanym projekcie, nie chodzi tu oczywiście o nudny plik doc napisany arialem. Chodzi tylko o odrobinę wyczucia. Jeśli Twoja osoba jest warta uwagi, CV obroni się samo i nie potrzebuje do tego żadnego efektu wow. Jeśli natomiast potrzebuje, można ten efekt osiągnąć na wiele innych sposobów, wykazując się przy tym kreatywnością i pokazując własny skill.

Pokaż w CV swoje umiejętności projektowe

Dzięki CV możemy od razu przekazać rekruterowi, jaką mamy wiedzę projektową. Jest to między innymi:

  • odpowiednie wykorzystanie typografii
  • wyrównywanie elementów graficznych
  • odpowiednie określanie hierarchii w dokumencie
  • praktyczność, spójność i konsekwencja
  • wiedza na temat składu tekstu
  • obróbka zdjęcia lub ilustracja
  • wiedza na temat kompozycji, projektowania layoutu, tworzenia infografiki itd.

Przede wszystkim, powinno się zacząć od tego, aby CV było poprawnie zaprojektowane. Dopiero potem, kiedy stwierdzimy, że w tym dokumencie nie odnajdujemy swojej osoby, można pomyśleć o dalszych detalach. W wielu CV ludzie zaczynają od efekciarstwa, jednak nie potrafią zapanować nad podstawami: wyrównać tekstów, zadbać o czytelną typografię itd.

ulotki4
CV Franklina Schamharta dobrze pokazuje jego umiejętności projektowe, zachowując przy tym minimalizm.

Zwróć uwagę na praktyczność

Twoje CV trafia do ludzi, którzy mogą np. je wydrukować. Już sam ten fakt nasuwa myśl, że powinno mieć ono białe tło. Warto też, aby ważyło jak najmniej, ograniczając czas ściągania lub wczytywania podglądu. Na format wybieraj najlepiej PDF, tekstu najlepiej nie zamieniaj na krzywe (aby dało się skopiować np. Twój numer lub mail, zamiast go przepisywać).

Określ layout

Podziel dokument na widoczne sekcje, ustal na początku układ kolumn i trzymaj się ich. Pomyśl o tym, które informacje powinny być pokazywane obok siebie. Przemyśl układ również pod kątem ilości informacji – dłuższe sekcje z np. opisem stanowiska będą wymagały więcej przestrzeni.

Zadbaj o czytelność

Pamiętaj o podstawowej zasadzie, że dokument czyta się od lewej do prawej i z góry na dół. Podziel projekt na wyraźnie oddzielone od siebie sekcje, pomyśl o odpowiedniej szerokości kolumny tekstu, tak aby opis nie był za szeroki. Wyrównuj do siebie elementy. Bądź konsekwentny: podobne informacje wyróżniaj tak samo.

Działaj głównie typografią

Określ styl nagłówków, tekstu pisanego, wyróżnień w tekście. Zastanów się, co chcesz podkreślić i pamiętaj o konsekwencji między sekcjami. Układ typograficzny to najważniejszy element CV i z pewnością powinien być przemyślany.

cv
Szablon CV od Michała Korwina-Piotrowskiego wykorzystujący typografię i ikony. Mimo programistycznych danych, formę można wykorzystać również w CV graficznym.

Popracuj nad zdjęciem

Zdjęcie może pogrzebać lub poprawić odbiór Twojej osoby. Jest to zdecydowanie pierwsza rzecz, na którą zwraca się uwagę. Łatwiej jest też zwizualizować sobie kandydata i tym samym zapamiętać jego aplikację. Jeśli już umieszczasz zdjęcie w CV (a nie musisz tego robić!), postaraj się, aby było ono zrobione kreatywnie lub po prostu… dobrze ;).

Nie musisz ograniczać się również do prostokąta (przyjętego w innych branżach), spróbuj natomiast połączyć zdjęcie ze swoim projektem. Częstą praktyką jest również wymiana zdjęcia na logo projektanta lub stworzenie ilustracji, jeśli akurat startuje się do tej branży.

resume
Mikha Makhoul w swoim CV wykorzystał duże zdjęcie, które współgra z projektem graficznym.
ylotki5
Zdjęcie wkomponowane w projekt. Źródło

Uważaj z procentami, wykresami

Wykresy umiejętności można spotkać w prawie każdym CV graficznym, ponieważ jest to jeden z nielicznych elementów graficznych, na które możemy sobie pozwolić (jeśli chcemy, aby dalej był to przyzwoity wizualnie dokument) i który dodatkowo zawiera informacje. Wielu rekruterów z pewnością to doceni, jednak należy się zastanowić, czy naprawdę potrzebujemy infografiki do przedstawiania naszych umiejętności i czy jest w tym sens.

Czy pracodawcy mówi coś 50% photoshopa i 40% niemieckiego? Czy człowiek z 50% photoshopa umie już pracować na kształtach czy tylko obrabia zdjęcia? Czy 2/5 gwiazdek z after effects pozwala już zaufać projektantowi, że wie co robi?

Czy umiejętność pracy w zespole i terminowość są w ogóle do określenia w procentach? Czym jest 80% punktualności?

Czy naprawdę sami jesteśmy w stanie obiektywnie stwierdzić, jaką wiedzę w danym temacie udało nam się posiąść?

Czy deklarowanie się jako 80% illustratora i 40% z indesigna nie będzie wyglądać źle z punktu widzenia pracodawcy, który akurat szuka osoby z bardzo dobrym indesignem? Czy nie nauczylibyśmy się tych potrzebnych informacji w parę dni po przyjęciu do pracy?

enhanced-2556-1404770149-22
Umiejętności bez wykresów mogą „reklamować” projektanta lepiej, mimo braku elementów graficznych urozmaicających układ. Źródło: arlton.com

Pomyśl nad kolorem, dodatkami

Jeśli nie jesteś zadowolony z czarno-białego dokumentu, pomyśl nad kolorem w Twoim CV. Najczęstszym rozwiązaniem jest jeden, dominujący kolor. Możesz również wykorzystać ciekawe elementy do stworzenia struktury dokumentu – punktatorów, linii, ikon itd. Pokaż to, w czym jesteś dobry.

cv_dribbble
Do tego CV dodano elementy graficzne w postaci czerwonych prostokątów, które konsekwentnie pojawiają się w całym dokumencie. Źródło: Adam Rozmus.

Bonus: Wyróżnij się

Gdy masz już opanowane podstawy, możesz pomyśleć o wyróżnieniu Twojego CV w kreatywny sposób. Popracuj nad formą, oprawą graficzną, aby delikatnie podkreślić swoje umiejętności. Na dole kilka przykładów 😉

ulotki
Ciekawa forma CV na pewno przykuje uwagę agencji, na której nam zależy 😉 Źródło
ulotki2
CV wykorzystujące zgięcia papieru do budowania kolejnych sekcji CV. Źródło

Myślę, że tę listę można rozbudowywać i dopisywać swoje przemyślenia, jednak mam nadzieję, że komuś te podstawy pomogą przy zabieraniu się za swoje CV – jedno z ważniejszych dokumentów w naszej karierze 😉


Projekt na okładce: Bill Mawhinney

Reklamy

2 myśli w temacie “Jak przygotować CV grafika? 10 porad dotyczących projektu.

  1. Właśnie zamierzam przerobić swoje CV. Ciekawe rady, zwłaszcza jeśli chodzi o grafiki procentowe, myślę że to trafna ocena, też do mnie nie przemawiają.
    A jak uważasz, dobrze jest napisać kilka słów o sobie? Jaka jestem, co lubię, co jest dla mnie ważne i jak mam zamiar się rozwijać?

    Polubione przez 1 osoba

    1. https://oprojektowaniu.wordpress.com/2016/11/10/cv-tresc/ tu mam w punkcie ostatnim, że ewentualnie można takie coś napisać 🙂

      Można wszystko pisać, tylko z punktu widzenia rekrutera FAKTY o nas są bardziej wartościowe niż nasza OPINIA o nas samych (która zawsze będzie mocno wyidealizowana) 🙂 Miejsce w CV jest ograniczone, więc najważniejsze jest przedstawienie faktów, na drugim miejscu jest ta opinia.

      Jeśli chodzi o moje doświadczenia, to większość ludzi wysyłała „czyste” CV, a opis swojej osoby umieszczała treści maila, jako taki prolog do dokumentu. Czasem były to użyteczne informacje, czasem w ogóle nie zwracało się na nie uwagi, a czasem potrafiły nawet pogrzebać osobę (cytując mojego ulubieńca „Nie będę owijać w bawełnę- masterem w tym jeszcze nie jestem”). Opis proponowałabym napisać pod kątem firmy – dlaczego chcemy w niej pracować itd. Jakie umiejętności się przydadzą pod kątem tej konkretnej firmy. Takie opisy według mnie zwracają uwagę bardziej niż np. powtórka CV w ładnych zdaniach. No i dajesz znać, że zainteresowałaś się daną firmą 🙂

      Powodzenia w poprawie CV

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s