Wayfinding: Czym jest? Co się na niego składa?

Wayfinding: Czym jest? Co się na niego składa?

Z jakiego powodu ludzie w jednej przestrzeni odnajdują się w lepiej niż w innej? Dlaczego w niektórych miejscach poruszają się pewniej i szybciej? Co sprawia, że w jednym miejscu bez problemu dochodzimy do celu, podczas gdy w innej sytuacji mamy problem ze znalezieniem drogi?

Za nasz komfort w czasie podróży lub zwiedzania danego miejsca i bezproblemowe trafienie do wyznaczonego celu odpowiada wayfinding. Nie ma on swojego polskiego odpowiednika. Mimo, że termin dosłownie jest tłumaczony jako: odnajdywanie drogi, właściwszym określeniem będzie: system wskazywania drogi.


Czym jest Wayfinding?

Wayfinding najprościej można o zdefiniować jako rozwiązywanie problemów przestrzennych. Jest to system, w którym odbiorca wie, gdzie się znajduje w budynku lub w przestrzeni publicznej. Dodatkowo potrafi określić, gdzie jest miejsce jego destynacji i ma możliwość bezproblemowego dotarcia tam ze swojej obecnej lokalizacji. Zdolność odnajdywania się w przestrzeni nazwana jest navigability, co po polsku można określić jako sterowność. [1]

Wspomnianą sterowność określają trzy kryteria, przedstawione w formie pytań:

  • Czy potrafię odkryć lub wywnioskować, gdzie się znajduję?
    Osoba potrafi odpowiedzieć na pytania:

    Gdzie jestem?

    Którą drogę widzę?

    Odpowiedź może być zarówno werbalna jak i pisemna (np. zaznaczenie punktu na mapie).

  • Czy droga do celu zostaje odnaleziona?
    Osoba potrafi odpowiedzieć na pytania:

    Którą drogę mam wybrać przy rozwidleniu?

    Czy kontynuować tę drogę?

    Czy jest potrzeba potwierdzenia obecnej trasy wskazówkami ze środowiska?

  • Jak dobrze przetwarzam wskazówki dane przez środowisko?
    Osoba potrafi wyobrazić sobie mapę terenu, dobrze odnajduje się w przestrzeni. Jej doświadczenia związane z odkrywaniem przestrzeni przekładają się na budowanie danego środowiska w pamięci – osoba po czasie potrafi idealnie odnaleźć się w  przestrzeni.

 


Wayfinding tworzy się wykorzystując między innymi:

  • Sugestie zawarte w otoczeniu np. punkty charakterystyczne
  • System oznakowań wewnętrznych i zewnętrznych w tym
    • Oznakowanie wolnostojące
    • Oznakowanie naścienne
    • Oznakowanie wiszące
  • Papierowe materiały informacyjne
  • Interaktywne materiały informacyjne
  • Komunikaty werbalne
  • Mapy i technologie gps[2]

signage

Użytkownicy korzystają z wymienionych podpowiedzi podczas podejmowania decyzji o tym, jak trafią do docelowego miejsca. Dobry system wayfindingu daje jasne i czytelne wskazówki dotyczące miejsca pobytu użytkownika oraz dojścia do wybranej przez niego destynacji.

Problemy pojawiają się, kiedy użytkownik nie ma wystarczająco wielu informacji, aby podjąć decyzję, w którą stronę się udać. Wdrożenie niekompletnego lub niejasnego systemu informacyjnego jest problematyczne, zarówno ze względów finansowych (ponowna implementacja systemu) jak i wizerunkowych dla miasta lub danego miejsca. Odbiorca wymaga, aby pokierowano go do celu bez przeszkód, przy czym każda niejasna sytuacja wywołuje frustracje oraz wydłuża czas poszukiwań. Zmęczony użytkownik może nawet zrezygnować z ponownego pojawienia się w danym miejscu. Aby budować dobre relacje z klientem, ważne jest więc postępowanie według odpowiednich zasad, by proces ten był wykonany poprawnie.[3]

Kiedy wayfinding jest zaprojektowany poprawnie, człowiek go nie zauważa. Rzadko zdarza nam się pochwalić np. system metra lub centrum handlowego, w którym znajdujemy coś bez problemu. Kiedy jednak pojawia się kłopot, często zapominamy o zaletach. Negatywne emocje dłużej zostają w naszej świadomości.

W kolejnych częściach dowiemy się podstaw projektowania wayfindingu.

 


Źródła:
[1] http://designworkplan.com/wayfinding/introduction.htm
[2] http://www.fravert.com/services/signage-design-wayfinding
[3] What is Wayfinding? http://www.umich.edu/~wayfind/supplements/moreinfomain.htm

 

Zdjęcie główne: tomatdesign / gambetta / strukt / Gabrielle Manotoc

Zdjęcie oznakowania: strukt

Reklamy

6 myśli w temacie “Wayfinding: Czym jest? Co się na niego składa?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s